Image

Vragturene med Dynamit-Åge’s båd Ternen udgik fra de Nordsjællandske havne. Ternen var en tidligere svensk toldkrydser med to motorer og kunne derfor sejle temmelig hurtigt, men da skipper var jyde og dermed sparsommelig blev der som regel kun sejlet for halv kraft for at spare på brændstoffet.

Af og til morede Åge sig med pludselig at give båden fuld kraft fremad, så dykkerne måtte klamre sig til rælingen for ikke at falde overbord.

 Et af de vrag vi dykkede på var Wilhelm, også kaldet Kuffen. En kuf er et mindre fladbundet lastfartøj, bygget til at sejle i de hollandske kanaler. Wilhelm var ca. 30meter lang og forliste 30.oktober 1944 i det sydlige Kattegat. Årsagen til forliset kendes ikke, men alle ombordværende kom i redningsbåden og kom i land på Sjællands Odde, medbringende skibets klokke, som mange vragdykkere sikkert siden har spildt tiden med at lede efter.

 Vraget var dengang i 1980’erne næsten intakt og lå på 18meter vand. Man kunne svømme ned i lasten og derfra videre ind i rummet i forskibet. Her fik min makker viklet sig godt og grundigt ind i mellemlinen, så han til sidst ikke kunne bevæge sig. Der blev hvirvlet en masse mudder op så makkeren var tæt på at gå i panik. Jeg fik forsigtigt viklet ham fri af linen og vi blev bagefter enige om at det nok ikke var så smart at dykke med mellemline på et vrag, hvilket dengang stadig var ret almindeligt.

 Et af de andre dykkerhold havde ude på havbunden foran vraget fundet skibets anker. Det var viklet ind i et fisketrawl, så nogle af dykkerne mente vi ville gøre fiskerne en tjeneste ved at hæve ankeret. Det ville desuden tage sig godt ud på græsplænen foran klubhuset hjemme i Ballerup. Et tov blev bundet i ankeret og med Ternens spil kom det op til overfladen. En dykker hoppede i vandet for at skære trawlet fri, men det viste sig at være en større opgave end forventet. Alle dykkerne hev i ankeret for at på det op på dækket, men det var ikke til at få op. Vi var tæt på at opgive da Åge kom os til hjælp og det lykkedes os at få ankeret op. På fotoet ses El-Poul på Ternens dæk i færd med at skære trawl fri af ankeret. Det ligger i dag ude foran klubhuset.

 Da jeg skulle på vragtur med Ternen igen om søndagen fik jeg lov til at overnatte ombord. Skibet var velforsynet med spiritus så det blev en fugtig og munter lørdag aften. Åge underholdt os med røverhistorier og næsten sande beretninger fra sine mange vragdykninger i de danske farvande. Ikke alle disse historier tåler dog gengivelse i dette blad, men nogle af dem findes sikkert i den bog der er skrevet om Dynamit-Åge’s spændende liv.

 Stidsen