Image

I dag kan man på Internettet finde hjemmesider med beskrivelser og GPS-positioner på vrag i danske farvande. Sådan var det ikke i 1980’erne da Baracuda havde klubbåden Dyk-Et.

Hver dykkerklub havde sin egen liste med vragpositioner, som man vogtede over og ikke udleverede til andre. Baracuda havde også en liste med vragpositioner, som vi havde fået af en fisker ude i Fiskerihavnen for en hel kasse øl.

Positionerne var Decca-positioner og da navigationsudstyret på Dyk-Et bestod af et almindeligt kompas blev der lejet et Decca-navigationsudstyr for en begrænset periode. Fulde af optimisme tog vi så på vragture i Køge Bugt og Øresund. Det viste sig at Decca-udstyret, som var baseret på radiopejling, havde en ret stor unøjagtighed og krævede en hel del erfaring i praktisk brug. Vi fandt derfor kun et enkelt vrag og det skyldtes nok at vraget af andre dykkere var afmærket med en bøje.

Lysten til at dykke på vrag var dog stadig intakt og formanden havde hørt om en jysk vragdykker som arrangerede vragture for sportsdykkere. Vi fik således kontakt til Åge Jensen i Århus, som med sit dykkerskib Ternen havde arbejdet for Farvandsdirektoratet med at nedsprænge skibsvrag som lå til fare for sejladsen. Derfra havde Åge oplysninger og positioner på mange vrag i Danske farvande. Åge havde på grund af sprængningsarbejdet fået tilnavnet Dynamit-Åge eller Trotyl-Åge og havde på sin båd, som var en tidligere svensk toldkrydser, det mest moderne navigationsudstyr som fandtes dengang, et satellit-baseret GPS-udstyr med en nøjagtighed på 10 meter.

 Vi aftalte at mødes i Hundested Havn en lørdag morgen i juni 1986 og herfra fik klubben flere gode ture ud til vragene i det sydlige Kattegat. Vragene blev fundet uden besvær og Dynamit-Åge`s hjælper dykkede ned til vraget og bandt bundtovet fast. Det er ikke Dynamit-Åge som på fotoet står på dækket af Ternen, men et daværende medlem af klubben med tilnavnet Skumme.

 Senere blev Dynamit-Åge landskendt da han fandt Nazi-ubåden U 534, der som den sidste tyske ubåd forlod flådebasen i Kiel den 3.maj 1945 kort tid før Det Tredje Riges sammenbrud, efter sigende på vej til Sydamerika med topnazister og store mængder kostbarheder ombord. Ubåden blev den 5.maj 1945 sænket af engelske fly i Kattegat nordøst for Anholt.

 U 534 blev hævet i 1993 med økonomisk støtte af en dansk finansmand, men man fandt ikke noget naziguld ombord. Ubåden blev senere solgt til flådemuseet i Portsmouth i England.

Stidsen